LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

INFORMACJE OGÓLNE

Laboratoria Przyszłości są inicjatywą realizowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W ramach programu rządowego szkoły mogą wnioskować o dofinansowanie na zakup nowoczesnego wyposażenia. Celem tej inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dzięki inicjatywie uczniowie już na poziomie szkoły podstawowej mogą nabyć wiedzę i umiejętności przydatne w późniejszej pracy naukowej i zawodowej. Co istotne, projekt MEN zakłada, że realizacja celu inicjatywy doprowadzi do „upraktycznienia” procesu edukacji – chodzi o to aby uczniowie żywo uczestniczyli w tym procesie, dokonując eksperymenty i tworząc projekty – nie zaś biernie przyjmowali przekazywaną przez nauczycieli wiedzę.

 

Przygotowany w ramach inicjatywy Laboratoria Przyszłości katalog wyposażenia obejmuje sprzęt, który pozwoli uczniom rozwijać kompetencje w przyszłości. W skład tej oferty wchodzą urządzenia i narzędzia właściwe dla różnych dyscyplin, takich jak robotyka, gastronomia czy sztuka.

Projekt Laboratoria Przyszłości realizowany jest zgodnie z ustalonym przez ministerstwo terminarzem w dwóch etapach:

  • do 31 grudnia  2021 r. – ostateczny termin wykorzystania przynajmniej 60 % wartości przyznanego dofinansowania;
  • do 31 sierpnia 2022 r. – ostateczny termin na wykorzystanie maksymalnie 40% środków przyznanych w ramach dofinansowania.

* Informacje nt. programu zostały zaczerpnięte ze strony www.gov.pl/laboratoria

#LaboratoriaPrzyszłości

ETAPY PROGRAMU

I ETAP PROGRAMU

Do 31 grudnia 2021 r., szkoła wykorzystała 40% wartości przyznanego dofinansowania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. W ramach posiadanych środków dokonano zakupu wyposażenia podstawowego i wybranych elementów wyposażenia dodatkowego, zgodnie z potrzebami szkoły.

 

WYPOSAŻENIE PODSTAWOWE:

  1. Stacja lutownicza.
  2. Mikrokontroler Arduino zestaw.
  3. Aparat fotograficzny Sony.
  4. Statyw do aparaty i kamery.
  5. Zestaw lamp światła ciągłego GlareOne.
  6. Mikrofon kierunkowy Saramonic Vmic-Mini.
  7. Mikroport Saramonic Blink 500 B1.
  8. Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery.
  9. Kamera Insta360.

 

WYPOSAŻENIE DODATKOWE:

Specjalistyczne urządzenia i narzędzia, materiały edukacyjne oraz oprogramowanie, w tym z zakresu robotyki i mikroelektroniki:

  1. Okulary VR wirtualne laboratorium przedmiotowe Class VR4,
  2. Licencja – 3 lata dostęp do portalu wirtualnych lekcji.

II ETAP PROGRAMU

Do 31 sierpnia 2022 r., szkoła wykorzystała 60% wartości przyznanego dofinansowania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dokonano zakupu wyposażenia podstawowego oraz wybranych elementów wyposażenia dodatkowego, zgodnie z potrzebami szkoły.

 

WYPOSAŻENIE PODSTAWOWE:

  1. Drukarki 3D szt. 2
  2. Suszarka do filamentu.

 

WYPOSAŻENIE DODATKOWE:

Specjalistyczne urządzenia wraz z oprogramowaniem:

  1. Monitor interaktywny DLED myBoard SILVER 75”, dotyk w podczerwieni, wraz z wbudowanym komputerem i statywem mobilnym.
  2. Laptop Dell Vostro do obsługi drukarek 3D.

Sprzęt gospodarstwa domowego:

  1. Urządzenia wielofunkcyjne Termomix

Materiały eksploatacyjne do drukarek 3D:

  1. Filament.
  2. Suszarkę filamentu.

Laboratoria przyszłości w naszej szkole
2022 / 2023 oraz 2023 / 2024

 

Tablica myBoard

Służy naszym uczniom i nauczycielom podczas prowadzonych lekcji – umożliwia prezentowanie przygotowanych przez nauczycieli materiałów dydaktycznych, podnosi poziom prowadzonych lekcji bowiem niejednokrotnie to uczniowie sami za pomocą tablicy tworzą łamigłówki, rebusy czy krzyżówki. Tablica umożliwia realizację wielu konkursów interaktywnych takich jak: Konkurs wiedzy olimpijskiej, Wielki Test Wiedzy o Wodzie czy konkursy językowe.

W związku z tym, że jesteśmy szkołą sportową wiele analiz np. techniki pływania, analiza starów podczas zawodów odbywa się za pomocą tablicy myBoard.

 

Drukarka 3D

Dzięki drukarkom 3D uczniowie w klasie 7a SSP mogli stworzyć narządy wewnętrzne człowieka oddające ich naturalne rozmiary: serce, ucho, oko. Uczniowie klasy 6a SSP tworzyli proste modele majsterkowicza. Z kolei młodsi uczniowie tworzyli proste projekty związane np. z porami roku: jesienne liście, krople wody a nawet tęczę.

 

Stacja lutowniacza

służy między innymi uczniom klas I – III w czasie ich przebywania w świetlicy. Urządzenie to łączy w sobie dwie funkcje. Podstawowa to lutowanie – tworzenie metalicznych połączeń elektrycznych między dwoma elementami, w technologii SMD przy pomocy strumienia gorącego powietrza. Funkcją dodatkową jest rozlutowywanie, czyli usuwania takich połączeń między elementami elektronicznymi. Stacje lutownicze oraz rozlutowujące są szeroko stosowane zarówno przez profesjonalistów w zakładach produkcyjnych czy serwisach, jak i majsterkowiczów oraz hobbystów. Korzystanie z tego urządzenia pozwala uczniom wykorzystać w sposób praktyczny wiedzę nabytą na lekcjach fizyki a najmłodszym pozwala zrozumieć istotę pytania „jak to działa”. Uczniowie na zajęciach z wykorzystaniem stacji, dowiadują się, jak konstruować proste układy elektroniczne i poznają zasady bezpieczeństwa podczas pracy z urządzeniami elektrycznymi oraz specjalistyczną aparaturą wykorzystującą wysoką temperaturę.

 

Zestaw fotograficzny

Bogaty zestaw fotograficzny towarzyszy nam podczas każdej uroczystości szkolnej, imprezy sportowej czy kulturalnej. Dzięki całemu zestawowi możemy tworzyć szkolną Galerię Mistrzów, uwieczniać na fotografiach te momenty szkolne, którymi warto dzielić się w mediach społecznościowych. Wyposażenie w mikrofony, lampy oraz gimbal pozwala na tworzenie mini produkcji filmowych jak chociażby ta, która powstała w związku z obchodami języka ojczystego. Zgłębiając tajnik fotografii organizujemy liczne konkursy tematyczne związane z uchwyceniem najpiękniejszych momentów przyrody.

 

Termomix

Bez nich nie wyobrażamy sobie naszych szkolnych kiermaszy: bożonarodzeniowych, wielkanocnych, Fit kalorii oraz charytatywnych. Thermomixy uświetniają dni otwarte naszej szkoły. Dzięki nim tworzymy pyszne soki, musy owocowe, koktajle warzywne, bułeczki i babeczki. Nasi uczniowie korzystają również z Thermomixa w szkolnym internacie – urozmaicenie diety dla młodego sportowca jest niezwykle istotnym aspektem dnia codziennego.

 

Okulary VR

Powietrzna panorama nad piramidami w Gizie w Egipcie stała się możliwa do podziwiania za pomocą nowoczesnego sprzętu. Okulary VR pozwalają nam odbyć wiele wycieczek po całym świecie a nawet wszechświecie. Uczniowie z klas 1-3 SSP zgłębiają tajniki świata zwierząt np. głębin oceanów czy prehistorycznego świata dinozaurów.

 

Mikrokontroler Arduino

Mikrokontrolery, to moduły elektroniczne, które spełniają funkcję małego komputera, a uczniowie pod okiem nauczyciela łączą je z czujnikami jak diody, przyciski oraz z innymi akcesoriami. Uczniowie konstruują, a następnie programują stworzone przez siebie modele badawcze, które z powodzeniem można wykorzystać w kolejnych planowanych projektach.